For Williams skyld

Det handler om at dele viden, når et barn rykker fra børnehaven og ind på Nørrebjergskolen

Tekst: Morten Bruun | Foto og video: Jan Sommer

Derfor er et dusin fagpersoner involveret i skiftet. Det kunne måske virke skræmmende på nogen, men ikke på Williams mor - for det virker.

Umiddelbart kan det virke overvældende og voldsomt, som de sidder dér: 12 kvinder omkring et bord for at diskutere, hvordan William på seks år skal klare skiftet fra børnehave til skole.

Men Signe Sørensen synes ikke, det er spor usædvanligt, at en psykolog, en fysioterapeut, to lærere, tre ergoterapeuter og fire pædagoger har afsat en time til at tale om hendes søn. Tværtimod.

- Det er bare udtryk for, hvor seriøst de tager opgaven. Det vil være forfærdeligt, hvis børnehavens erfaringer går tabt. William kan jo ikke selv udtrykke sig, og derfor er den her dialog med skolen bare så vigtig, siger Signe Sørensen.

Årelang praksis
Det handler om at dele viden. Og det er måske det vigtigste i den række af møder, der har været holdt, siden børnehaven Platanhaven i Odense i august 2011 begyndte at forberede Williams skifte til elev på Nørrebjergskolen - i august 2012.

- Det er fast praksis hos os. Sådan har vi gjort i alle de 12 år, jeg har arbejdet på Platanhaven, siger pædagog Lene Abildgaard, der deltager i mødet sammen med ergoterapeut Birgitte Brandt og fysioterapeut Anne Willads for blandt andet at vise skolens personale den film om Wiliams liv, vaner og hverdag, børnehaven har lavet.

> Se billederne fra Williams tid i Platanhaven og fra overleveringsmødet på Nørrebjergskolen

Der er klip med William i svømmehallen, ved frokostbordet og i musikgruppen. Og der er klip, der viser, hvordan han reagerer og kommunikerer. Og så er det hele - som det er tilfældet for mange af de børn, der siger farvel til Platanhaven og får deres egen film - suppleret med en mappe med billeder og grundige, skriftlige kommentarer.

> Se Platanhavens beskrivelse af William

- Vi prioriterer virkelig dette arbejde, fordi det er så vigtigt at fortælle om det enkelte barns ressourcer, så lærerne ikke skal begynde forfra. Og vi synes selvfølgelig, det er optimalt, at vi ser filmen sammen med skolen og en af forældrene, siger Lene Abildgaard og tilføjer:

- Men vi kan ikke tage det for givet. Der har været eksempler på, at vi som børnehave skal manifestere os ret tydeligt over for en skole, men så kan de som regel godt se ideen.

Tænker på forældrene
Den udfordring har Platanhaven ikke i forhold til Nørrebjergskolen. Her er det en fast procedure, som indgår i skolens samarbejdsaftale med de børnehaver, der - ligesom depechen i et stafetløb - sender børnene videre i systemet.

Pædagog Lene Abildgaard fortæller om Platanhavns overleveringer.

Og ifølge skoleleder Berit Nielsen Plotnikof handler det ikke kun om hensynet til det enkelte barn og skolens mulighed for at bygge videre på det fundament, børnehaven har støbt. Den systematiske overlevering er mindst lige så vigtig for forældrene:

- De er næsten altid dybt bekymrede, når de kommer her med et barn med ganske særlige behov og tænker på, hvad vi kan gøre for deres datter eller søn. Når de hører ordet "skole", tror de måske, at barnet skal til at lære geografi og er uden opsyn i frikvartererne. Det er dem, vi skal give tryghed og vise, at vores skoletilbud tager individuelle hensyn og nærmest er en fortsættelse af børnehaven, siger Berit Nielsen Plotnikof.

Det er nøjagtig den pointe, som Williams mor fremhæver før mødet med personalet fra børnehaven og skolen. Signe Sørensen siger:

- Min mand og jeg ved nu, at børnehavens omsorg for William fortsætter i skolen. Og vi ved, at skolen ikke starter helt fra scratch...

> Se hele forløbet fra børnehave til skole i oversigtform

Skriv kommentar