Frikvarter med Markus

Han er smuk, sej og skør. Og så elsker han at gå i skole. LEV Bladet har fulgt 15-årige Markus, som skal være blikfang for kampagnen ”Folkeskolen er for alle”

Tekst: Morten Bruun | Foto: Jan Sommer

Han går ned i knæ, holder skarpt øje med bolden - og i netop det splitsekund, den er ved at ryge i mål, svinger han sin hockeystav og forhindrer en scoring. - Så I det, spørger Markus med en kæk grimasse - og glemmer at koncentrere sig om returbolden, som Andreas med et elegant svip placerer i det lille mål.

Kort efter svarer Markus igen, og frikvarterets hockeykamp ender uafgjort og med sved på panden. - Det var lidt hårdt, men meget sjovt, puster Markus.

Vi er på besøg i Skolen ved Skoven, som ligger i udkanten af Hillerød. Her er klassekammeraterne Markus og Andreas to af de i alt 86 psykisk og fysisk udviklingshæmmede elever med gennemgribende indlæringsvanskeligheder.

Men trods det har de ligesom langt de fleste andre børn mod på at lære. Markus er meget glad for sin skole - og han har det bedst, hvis han ligesom sin tre år yngre lillebror Jonas også har lektier for hver dag.

> Se billederne fra Markus' skole og konfirmation

Det behøver ikke at være mere end et kvarters tid, han skal bruge på bøgerne efter skoletid - han kan bare godt lide, at han også kan vise sine færdigheder frem for sin mor Helle og sin bonus-far Frank hjemme i murermestervillaen i Hillerød.

LEV Bladet har fulgt Markus i et halvt år. Lige fra han i januar fyldte 15 og blev fejret med gaver og livretten pizza - og til han 2. pinsedag blev konfirmeret i Grønnevang Kirken og sammen med de 11 andre konfirmander fra specialskolen skrålede med på børnesalmen "Måske du er smuk":

"Måske du er smuk, måske du er sej, måske er du rablende skør li'som mig. Måske du er smuk, måske du er sej, måske du er rablende skør'. Men uanset hvem du end er, har Jesus dig inderlig kær".

Markus er både smuk, sej og skør - og ud over at invitere os inden for i sit liv og sin verden har han også sagt ja til at være blikfang for den kampagne, som LEV for alvor sætter i gang dette efterår.

En kampagne, der under overskriften "Folkeskolen er for alle" sætter fokus på, at udviklingshæmmede børn har nøjagtig samme rettigheder som alle andre til gennem skolen at etablere det fundament, de skal bygge deres voksenliv på. Og den rettighed skal ingen tage fra Markus.

> Læs også: Jeg bruger bare hovedet

Skriv kommentar